Formularz zgłoszeniowy:
Szkolenie dotyczy najważniejszych poza podatkowych aspektów prowadzenia biura rachunkowego w 2018 roku.
Dedykowane jest właścicielom oraz osobom zatrudnionym w biurach rachunkowych.
Założeniem szkolenia jest to, aby jak najmniejszym nakładem pracy wdrożyli Państwo u siebie nowe pozapodatkowe regulacje dotyczące prowadzenia biura rachunkowego.
1. Obowiązki informacyjne biur rachunkowych w stosunku do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF)
Zgodnie z komunikatem Generalnego Inspektora Informacji Finansowej dotyczącym obowiązku szkoleniowego pracowników BIUR RACHUNKOWYCH z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu wynika, że wszystkie szkolenia, które przeprowadzone były przed 13 lipca 2018 roku straciły ważność. Oznacza to, że obowiązek szkoleniowy należy zaktualizować!
Kliknij, aby zapoznać się z pełną treścią komunikatu >>>>>>>>>>
13.07.2018 roku zaczęła obowiązywać nowa ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Jedną z instytucji obowiązanych są podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Lista obowiązków dla właścicieli biur rachunkowych po wejściu w życie ustawy uległa znacznemu rozszerzeniu. Głównym zadaniom, którym należy obecnie sprostać są:
Uchybienia w każdym z tych punktów grożą karami administracyjnymi.
Zapraszamy Państwa na szkolenie, dzięki któremu:
Poza tym:
będzie mógł (już bezpłatnie) przeprowadzić takie szkolenie u siebie w firmie, spełniając obowiązek wynikający z nowej ustawy!
W ramach tego modułu otrzymają Państwo w wersji edytowalnej nową procedurę wymaganą przez GIIF – wersja edytowalna.
2. RODO w biurze rachunkowym
- 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady zastępujące polską ustawę o ochronie danych osobowych (zwane w skrócie RODO).
Stawia ono przed właścicielami Biur Rachunkowych szereg wymogów, między innymi wdrożenie nowych procedur oraz nowych rejestrów, które należy bezwzględnie wykonać, aby uniknąć dotkliwych kar.
Biuro rachunkowe z perspektywy RODO wygląda zupełnie inaczej niż inne podmioty. Jest ono głównie Procesorem. Oznacza to, że zakres obowiązków, który spoczywa na biurze rachunkowym jest związany z jego statusem jako podmiotu przetwarzającego dane, które otrzymuje od swoich Kontrahentów. Administratorem danych jest tylko w niewielkim zakresie – dotyczy to jego kontrahentów i pracowników.
Ta część szkolenia odpowie na pytania:
3. Umowa pomiędzy biurem rachunkowym a podatnikiem
Jak na poziomie zawieranej umowy określić relacje między biurem rachunkowym a Klientem. Na co zwrócić szczególną uwagę, co powinno znaleźć się w umowie i jak zarządzać odpowiedzialności za pomocą odpowiednich zapisów. Z części tej będzie można się dowiedzieć jakie klauzule umowne stosować a jakich unikać ?
4. Ubezpieczenie biura rachunkowego
Ubezpieczenie biura rachunkowego w kontekście ryzyk jakie pojawiają się podczas jego prowadzenia. Jakie mamy obszary ryzyka, jak je ograniczyć. Od których ryzyk można się ubezpieczyć, a od jakich nie.
5. Elektroniczna wymiana informacji pomiędzy biurem rachunkowym a organami podatkowymi i sądowymi
Omówiony zostanie tutaj obowiązek, który wszedł 1 lipca 2018, czyli przesyłania pliku JPK na żądanie, a także formy kontaktu elektronicznego między biurem rachunkowym a organami podatkowymi i sądowymi oraz kwestia składania sprawozdań finansowych do KRS drogą on-line. Otrzymają Państwo procedurę jak to robić i na co zwrócić uwagę, aby sprawozdanie przesłać oraz jak je właściwie podpisać
Ale to nie wszystko,
każdy uczestnik szkolenia dodatkowo otrzyma:
- szkolenie wideo, rozszerzenie do modułu – Obowiązki informacyjne w biurze rachunkowym względem Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, gdzie omawiane są nowe obowiązki nałożone na biura rachunkowe, które obowiązują od 13 lipca 2018. Szkolenie to można będzie udostępnić swoim pracownikom, dzięki czemu spełniony zostanie obowiązek szkoleniowy dotyczący przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu w biurze rachunkowym,
- szkolenie wideo „Odpowiedzialność prawna w pracy księgowego”. Jest to nowe, autorskie szkolenie dr Krzysztofa Biernackiego. Omawia w nim różne obszary odpowiedzialności osoby wykonującej rozliczenia podatkowe (odpowiedzialność cywilno-prawna, bilansowa, karna i karno-skarbowa, podatkowa, pracownicza i organizacyjna) oraz prezentuje instrumenty oraz działania, które mają na celu zminimalizowanie tej odpowiedzialności, w tych obszarach gdzie jest to możliwe.
Materiały na potrzeby elektronicznej wymiany informacji:
Materiały na potrzeby ochrony danych osobowych/RODO:
Materiały na potrzeby obowiązków dotyczących GIIF:
Materiały na potrzeby ubezpieczenia biur rachunkowych:
1. Obowiązki informacyjne biur rachunkowych w stosunku do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF)
Podobnie jak w przypadku ochrony danych osobowych, obowiązki związane z weryfikacją transakcji na potrzeby przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy lub finansowania terroryzmu, dotyczą także biur rachunkowych w ramach otrzymywanych od swoich kontrahentów informacji.
Podmioty usługowo prowadzące księgi rachunkowe zobowiązane są posiadać określone procedury, których stosowanie ma na celu wykrycie i poinformowanie odpowiednich organów o transakcjach zarówno przekraczających ustawowo określony próg, jak też tzw. transakcji podejrzanych.
Dla biur rachunkowych, które już takie procedury mają, nowe przepisy unijne wprowadzają obowiązek ich dostosowania do nowych wymogów.
Zagadnienia te, oraz procedury kontroli biur rachunkowych, będą omawiane podczas tej części szkolenia.
Zostaną również zaprezentowane zasady wypełnianie wzoru "Procedury / Instrukcji / Regulaminu postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu?.
Odpowiedzialność biura rachunkowego jako podmiotu obowiązanego w rozumieniu ustawy, w przypadku niedopełnienia nałożonych obowiązków skutkować może nałożeniem kary pieniężnej do kwoty 750 tyś zł, co uzasadnia zapoznanie się i wdrożenie obowiązujących regulacji w codzienną praktykę biur rachunkowych.
2. RODO w biurze rachunkowym
Nowe Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) weszło w życie z końcem maja 2018r. i oddziaływując bezpośrednio na obowiązki krajowych przedsiębiorców rozszerza je w sposób istotny.
Dotyczy to również biur rachunkowych, które dane osobowe przetwarzają.
W zakresie obowiązków ochrony danych osobowych w biurach rachunkowych, zobowiązane są one zarówno do posiadania określonej dokumentacji (opisanych procedur), jak też stosownych zapisów w umowach z kontrahentami. W tej części szkolenia omówione zostaną aktualne obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych w biurach rachunkowych, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych wskazanym powyżej Rozporządzeniem.
Biura rachunkowe mają wciąż obowiązek wdrożenia dokumentacji przetwarzania danych osobowych - ten obowiązek należy bezwzględnie spełnić.
Na dokumentację ochrony danych osobowych składa się:
Na szkoleniu otrzymacie Państwo skondensowaną wiedzę dotyczącą ochrony danych osobowych, a także wzory dokumentów wraz z załącznikami.
Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną również zasady wypełniania polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania.
3. Umowa pomiędzy biurem rachunkowym a podatnikiem
Umowa pomiędzy biurem rachunkowym a podatnikiem to wciąż niedoceniany instrument kształtowania wzajemnych relacji pomiędzy tymi podmiotami. Ma ona fundamentalne znaczenie dla określenia nie tylko odpowiedzialności, ale przede wszystkim procedur realizacji praw i obowiązków wynikających z takiej umowy.
W tej części omówione zostaną zarówno tryby zawarcia umowy, jak też jej zmiany lub zakończenia. Szczególna uwaga poświęcona zostanie często występującym w praktyce zagadnieniom związanym z nieodebraniem dokumentów przez podatnika po zakończeniu umowy lub brakiem zapłaty za świadczone usługi.
W ostatniej części szkolenia omówione zostaną istotne z punktu widzenia biura rachunkowego klauzule umowne. Analizie poddane będą również wybrane zmiany w przepisach podatkowych, które mogą mieć wpływ na treść umowy.
4. Ubezpieczenie biura rachunkowego
Wzrastające ryzyko związane z prowadzeniem biura rachunkowego w coraz większym stopniu wpływa na konieczność wyboru właściwego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
Obecnie na rynku dostępnych jest kilka produktów, które w zakresie ubezpieczenia obligatoryjnego nie różnią się, ale tzw. ubezpieczenia nadwyżkowe lub obejmujące inne obszary związane z prowadzeniem biura mogą się istotnie różnić.
Dochodzenie roszczeń z polis jest również ważne dla biur rachunkowych. Zagadnieniom tym poświęcona zostanie ostatnia część spotkania.
5. Elektroniczna wymiana informacji pomiędzy biurem rachunkowym a organami podatkowymi i sądami
Pierwsza część poświęcona będzie elektronicznej wymianie danych pomiędzy biurem rachunkowym i organami podatkowymi, a także sądami.
Od stycznia 2018r. biura rachunkowe wysyłają pliki JPK dla wszystkich czynnych podatników podatku VAT. Niemniej jednak nowy obowiązek, który wchodzi w życie od lipca 2018r. nakłada obowiązek elektronicznego gromadzenia danych. Dotyczyć on będzie nie tylko biur rachunkowych, ale również podatników. Istotne znaczenie będzie miało w tym wypadku określenie zakresu obowiązków oraz odpowiedzialności pomiędzy biurem rachunkowym i podatnikami.
Kolejne zagadnienia dotyczą istotnej obecnie kwestii weryfikacji kontrahentów na potrzeby podatku VAT. Omówione zostaną zarówno źródła tej weryfikacji jak też konsekwencje zakupu od podmiotu, który został wykreślony z rejestru czynnych podatników VAT. W końcowej części omówione zostaną również zasady wykorzystywania profilu ePUAP oraz Portalu Podatkowego.
W uzupełnieniu przedstawione będą zmiany w prawie bilansowym w zakresie składania sprawozdań finansowych drogą elektroniczną do sądu rejestrowego.
6. Pytania Uczestników
Na Państwa życzenie możemy zrealizować powyższy temat w charakterze szkolenia wewnętrznego. Jeśli chcą Państwo uzyskać dodatkowe informacje lub mają pytania dotyczące szkolenia, prosimy o kontakt pod numerem telefonu.
59 822 34 56 lub na adres e-mail szkolenia@szkoleniaekspert.pl