PROWADZENIE BIURA RACHUNKOWEGO 2018r. - Kraków

Termin: 5 czerwca 2018r.
Miejsce: Kraków
Cena: promocyjna: 399,00 zł netto od osoby
Trener: dr Krzysztof Biernacki

przede wszystkim praktyk, doradca podatkowy i adiunkt Katedry Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Na co dzień prowadzi Kancelarię INITIUM.
Autor licznych artykułów z zakresu finansów przedsiębiorstw i opodatkowania m.in. w Rzeczpospolitej, Gazecie Prawnej, Gazecie MSP, Prawie i Podatkach i in...

więcej o dr Krzysztof Biernacki

 

Szkolenie dotyczy najważniejszych poza podatkowych aspektów prowadzenia biura rachunkowego w 2018 roku.

Dedykowane jest właścicielom oraz osobom zatrudnionym w biurach rachunkowych.

 

Poddaje analizie obszary związane z prowadzeniem biura rachunkowego w pięciu głównych aspektach:

  • obowiązki oraz możliwości wykorzystania elektronicznej wymiany informacji między biurem rachunkowym a organami podatkowymi i sądami;
  • ochrona danych osobowych po zmianach, czyli RODO w biurze rachunkowym;
  • obowiązki względem Generalnego Inspektora Informacji Finansowej;
  • umowy pomiędzy biurem rachunkowym a podatnikiem;
  • ubezpieczenie biura rachunkowego.

Znaczenie szkolenia:

  • ograniczenie ryzyka (podatkowego, finansowego, technicznego) związanego z niespełnieniem wymagań dotyczących przepisów związanych z ochroną danych osobowych oraz
  • przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy lub finansowania terroryzmu, a w konsekwencji zabezpieczenie firmy i uniknięcie dotkliwych sankcji karnych, a także
  • ochrona własnych interesów polegająca na zastosowaniu w umowach z Klientami właściwych klauzul umownych oraz wybór ubezpieczenia adekwatny do wykonywanej działalności.

Program szkolenia:

1. Elektroniczna wymiana informacji pomiędzy biurem rachunkowym a organami podatkowymi i sądami

  • Jednolity plik kontrolny na żądanie – zakres obowiązków po stronie biur rachunkowych i podatników
    po 1-szym lipca 2018r.  Wpływ tych zmian na umowę pomiędzy biurem a podatnikiem
    ;
  • Weryfikacja podatników – rejestry prowadzone przez Ministra Finansów oraz Szefa KAS, zakres dostępnych informacji;
  • Wykreślenia podatników z rejestru czynnych podatników podatku VAT a obowiązki weryfikacji kontrahentów – obowiązek podatnika czy biura? Konsekwencje wykreślenia kontrahenta dla zakupów po stronie podatnika podatku VAT.
  • Profil ePuap oraz Portal Podatkowy w biurze rachunkowym;
  • Składanie sprawozdań do KRSu w formie elektronicznej – zmiany w ustawie o rachunkowości.

     

Pierwsza część poświęcona będzie elektronicznej wymianie danych pomiędzy biurem rachunkowym i organami podatkowymi, a także sądami.

Od stycznia 2018r. biura rachunkowe wysyłają pliki JPK dla wszystkich czynnych podatników podatku VAT. Niemniej jednak nowy obowiązek, który wchodzi w życie od lipca 2018r. nakłada obowiązek elektronicznego gromadzenia danych.
Dotyczyć on będzie nie tylko biur rachunkowych, ale również podatników.
Istotne znaczenie będzie miało w tym wypadku określenie zakresu obowiązków oraz odpowiedzialności pomiędzy biurem rachunkowym i podatnikami.

Kolejne zagadnienia dotyczą istotnej obecnie kwestii weryfikacji kontrahentów na potrzeby podatku VAT. Omówione zostaną zarówno źródła tej weryfikacji jak też konsekwencje zakupu od podmiotu, który został wykreślony z rejestru czynnych podatników VAT. W końcowej części omówione zostaną również zasady wykorzystywania profilu ePUAP oraz Portalu Podatkowego.

W uzupełnieniu przedstawione będą zmiany w prawie bilansowym w zakresie składania sprawozdań finansowych drogą elektroniczną do sądu rejestrowego.


2. RODO w biurze rachunkowym

  • Zmiany dotyczące ochrony danych osobowych – unijne Rozporządzenie w miejsce dotychczasowych przepisów krajowych i unijnych – co to oznacza dla biur rachunkowych?
  • Nowelizacja krajowych przepisów o ochronie danych osobowych – nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych;
  • Dotychczasowe obowiązki biur rachunkowych, przed wejściem w życie Rozporządzenia RODO;
  • Polityka bezpieczeństwa w biurach rachunkowych;
  • Inspektor Ochrony Danych – czy to „następca” Administratora Bezpieczeństwa Informacji?;
  • Umowa o powierzeniu przetwarzania danych a usługi biura rachunkowego;
  • Pozostałe obowiązki wprowadzone RODO przy prowadzeniu biura rachunkowego, w tym Rejestry Czynności oraz Kategorie Czynności Przetwarzania Danych.

Nowe Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) wchodzi w życie z końcem maja 2018r. i oddziaływując bezpośrednio na obowiązki krajowych przedsiębiorców rozszerza je w sposób istotny.

Dotyczy to również biur rachunkowych, które dane osobowe przetwarzają.

W zakresie obowiązków ochrony danych osobowych w biurach rachunkowych, zobowiązane są one zarówno do posiadania określonej dokumentacji (opisanych procedur), jak też stosownych zapisów w umowach z kontrahentami. W tej części szkolenia omówione zostaną aktualne obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych w biurach rachunkowych, z uwzględnieniem zmian wprowadzanych wskazanym powyżej Rozporządzeniem.

Biura rachunkowe mają wciąż obowiązek wdrożenia dokumentacji przetwarzania danych osobowych - ten obowiązek należy bezwzględnie spełnić.

Na dokumentację ochrony danych osobowych składa się:

  • polityka bezpieczeństwa danych osobowych oraz
  • instrukcja zarządzania systemem informatycznym.

Na szkoleniu otrzymacie Państwo skondensowaną wiedzę dotyczącą ochrony danych osobowych, a także wzory dokumentów wraz z załącznikami.

 

Podczas szkolenia zaprezentowane zostaną również zasady wypełniania polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania.

 

3. Obowiązki informacyjne biur rachunkowych w stosunku do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF)

  • Biuro rachunkowe jako podmiot obowiązany w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  • Nowa, Czwarta Dyrektywa AML wchodząca w życie w 2017r. a obowiązki biur rachunkowych, a nowelizacja krajowych przepisów w zakresie obowiązków w stosunku do GIIFu
  • Procedury bezpieczeństwa i rejestracja transakcji przez biuro rachunkowe;
  • Analiza ryzyka podmiotów, na rzecz których biuro świadczy usługi;
  • Kontrola GIIF, w tym uprawnienia Naczelników Urzędów Celno – Skarbowych.

Podobnie jak w przypadku ochrony danych osobowych, obowiązki związane z weryfikacją transakcji na potrzeby przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy lub finansowania terroryzmu, dotyczą także biur rachunkowych w ramach otrzymywanych od swoich kontrahentów informacji.

Obecnie obowiązują dwa nowe unijne akty prawne, które regulują tą materię.   Są nimi: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych.

Ustawodawca dopiero tworzy akt prawny – ustawę nowelizującą obecnie obowiązujące przepisy, które dotyczą tej problematyki. Projekt nowelizacji z dnia 4 maja 2017r (nr UC52) ma implementować regulacje unijne do krajowych standardów.

Podmioty usługowo prowadzące księgi rachunkowe zobowiązane są posiadać określone procedury, których stosowanie ma na celu wykrycie i poinformowanie odpowiednich organów o transakcjach zarówno przekraczających ustawowo określony próg, jak też tzw. transakcji podejrzanych.

Dla biur rachunkowych, które już takie procedury mają, nowe przepisy unijne wprowadzają obowiązek ich dostosowania do nowych wymogów.

Zagadnienia te, oraz procedury kontroli biur rachunkowych, będą omawiane podczas tej części szkolenia.

Zostaną również zaprezentowane zasady wypełnianie wzoru "Procedury / Instrukcji / Regulaminu postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu”.

 

Odpowiedzialność biura rachunkowego jako podmiotu obowiązanego w rozumieniu ustawy, w przypadku niedopełnienia nałożonych obowiązków skutkować może nałożeniem kary pieniężnej do kwoty 750 tyś zł, co uzasadnia zapoznanie się i wdrożenie obowiązujących regulacji w codzienną praktykę biur rachunkowych.

 

4. Umowa pomiędzy biurem rachunkowym a podatnikiem

  • Tryby zawarcia, zmiany i zakończenia umowy pomiędzy biurem rachunkowym a podatnikiem – na co zwrócić uwagę;
  • Klauzule cywilnoprawne w treści umowy, w tym kształtowanie odpowiedzialności biura;
  • Przepisy podatkowe i ich wpływ na treść umowy – co powinno być w niej zawarte;
  • Omówienie wybranych klauzul umownych;
  • Przedawnienie roszczeń cywilnoprawnych a roszczeń podatkowych – przez jaki okres biuro odpowiada. 

Umowa pomiędzy biurem rachunkowym a podatnikiem to wciąż niedoceniany instrument kształtowania wzajemnych relacji pomiędzy tymi podmiotami. Ma ona fundamentalne znaczenie dla określenia nie tylko odpowiedzialności, ale przede wszystkim procedur realizacji praw i obowiązków wynikających z takiej umowy.

W tej części omówione zostaną zarówno tryby zawarcia umowy, jak też jej zmiany lub zakończenia. Szczególna uwaga poświęcona zostanie często występującym w praktyce zagadnieniom związanym z nieodebraniem dokumentów przez podatnika po zakończeniu umowy lub brakiem zapłaty za świadczone usługi.

W tej części szkolenia omówione zostaną istotne z punktu widzenia biura rachunkowego klauzule umowne. Analizie poddane będą również wybrane zmiany w przepisach podatkowych, które mogą mieć wpływ na treść umowy.

5. Ubezpieczenie biura rachunkowego

  • Ubezpieczenia obowiązkowe i fakultatywne dla biur rachunkowych;
  • Dostępne ubezpieczenia i ich zakres;
  • Ogólne warunki ubezpieczenia – na co zwrócić uwagę?
  • Dochodzenie roszczeń z ubezpieczenia w praktyce.

Wzrastające ryzyko związane z prowadzeniem biura rachunkowego w coraz większym stopniu wpływa na konieczność wyboru właściwego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Obecnie na rynku dostępnych jest kilka produktów, które w zakresie ubezpieczenia obligatoryjnego nie różnią się, ale tzw. ubezpieczenia nadwyżkowe lub obejmujące inne obszary związane z prowadzeniem biura mogą się istotnie różnić.

Dochodzenie roszczeń z polis jest również ważne dla biur rachunkowych. Zagadnieniom tym poświęcona zostanie ostatnia część spotkania.

6. Pytania Uczestników

Najważniejsze materiały przekazywane w ramach szkolenia:

  • Wzory dokumentów na potrzeby ochrony danych osobowych w biurach rachunkowych,

    •  Instrukcja zarządzania systemem informatycznym
    •  Polityka bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych

  • Wzory dokumentów na potrzeby stosowania procedur w zakresie przeciwdziałania prania brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu,

    • Procedura/Instrukcja/Regulamin – postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

  • Informacje dot. posługiwania się Portalem Podatkowym;
  • Przykładowe klauzule umowne na potrzeby tworzenia lub aktualizacji umów z kontrahentami biur rachunkowych w zakresie ochrony danych osobowych oraz odpowiedzialności.
  • Wzory OWU wykorzystywane przy ubezpieczeniach biur rachunkowych.

Harmonogram

  • 9:00
  • 15:00
Dzień 1

Opinie uczestników

Szkolenie jak najbardziej spełniło moje oczekiwania a nawet nie spodziewałam się aż tak miłej atmosfery. Przygotowanie merytoryczne prowadzącego pana dr Krzysztofa Biernackiego było pod każdym względem przemyślane oraz przygotowane. Prowadzenie zajęć również było prowadzone w sposób bardzo przystępny a zarazem interesujący. Sam prowadzący potrafił odpowiedzieć na każde zadane pytanie oraz rozwiązać problemy nurtujące nas jako księgowe. Organizacja szkolenia przez Firmę Ekspert oraz niezastąpiona pani Asia nasza opiekunka to temat rzeka. Szkolenie było zorganizowane pod każdym względem perfekcyjnie, zarówno pod względem szkolenia oraz zapewnionej rozrywki w chwilach wolnych. Jeszcze raz dziękuję za miło spędzony czas i jak tylko będzie możliwość skorzystam z innych szkoleń w przyszłości organizowanych przez Waszą Firmę.
Beata Soroczyńska
KIK Biuro Rachunkowe
Szkolenie prowadzone przez Dr. Biernackiego zawsze są na najwyższym poziomie, ogromna wiedza z zakresu prawa podatkowego ale również innych dziedzin prawa. Zawsze bardzo pomocny i służący radą. Materiały przygotowane idealnie, czytelne, przejrzyste. Organizacja szkoleń bez zarzutu. Wierna jestem Firmie Ekspert i Dr. Biernackiemu od lat :-)
Beata Zielińska
Biuro Rachunkowe Paragraf Sp. z o.o.

Galeria ze szkolenia

Galeria
dr Krzysztof Biernacki - Prowadzenie biura
Galeria
Zmiany w podatkach na 2018
Galeria
Szkolenia - dr Krzysztof Biernacki

Informacje organizacyjne

Termin: 5 czerwiec 2018r.
Miejsce: Kraków
Cena: 399,00 zł netto od osoby
zw. z VAT dla opłacających szkolenie ze środków publicznych
w tym przypadku prosimy o wypełnienie i przesłanie do nas
Oświadczenia o zwolnieniu z VAT >>
Brak oświadczenia będzie skutkował wystawieniem faktury z naliczonym 23% VATem.

Cena zawiera

  • Materiały szkoleniowe
  • Poczęstunki podczas przerw kawowych oraz lunch
  • Konsultacje z Wykładowcą podczas szkolenia
  • Imienny Certyfikat Uczestnictwa

ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE JUŻ DZIŚ. Ilość miejsc ograniczona.

Na Państwa życzenie możemy zrealizować powyższy temat w charakterze szkolenia wewnętrznego. Jeśli chcą Państwo uzyskać dodatkowe informacje lub mają pytania dotyczące szkolenia, prosimy o kontakt pod numerem telefonu.

59 822 34 56 lub na adres e-mail szkolenia@szkoleniaekspert.pl