Prowadzenie biura rachunkowego nie należy do czynności najprostszych. Oprócz prawa bilansowego należy posiadać orientację w prawie podatkowym, ubezpieczeń społecznych, prawie gospodarczym, cywilnym i prawie pracy.
Prowadzenie biura rachunkowego to też ogromna odpowiedzialność względem Klientów oraz własnej rodziny.
Dlatego ważne jest, aby umieć właściwie zarządzać ryzykiem z tym związanym.
Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane właścicielom biur rachunkowych i osobom tam zatrudnionym.
Osoby samodzielnie prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz obecni pracownicy działów księgowych, którzy zamierzają taką działalność otworzyć.
Celem szkolenia jest zaprezentowanie w pigułce zagadnień, z którymi powinny zapoznać się osoby prowadzące biura rachunkowe.
Szkolenie prowadzone jest w 4 głównych aspektach:
1. Nowe zasady rozliczeń przy prowadzeniu biura rachunkowego:
a. Zmiany w Ordynacji podatkowej – ważne dla biur rachunkowych.
b. Klauzula przeciwko uchylaniu się od opodatkowania w podatku VAT i innych podatkach.
c. Elektroniczny dostęp do informacji, czyli:
d. Rozliczenia i obowiązki sprawozdawcze przy prowadzeniu biura.
2. Ochrona danych osobowych w biurze rachunkowym
30 czerwca 2015 roku minął okres przejściowy na wdrożenie systemu ochrony danych osobowych w firmach, w tym również w biurach rachunkowych.
Biura rachunkowe mają przede wszystkim obowiązek wdrożenia dokumentacji przetwarzania danych osobowych - ten obowiązek należy bezwzględnie spełnić.
Na dokumentację ochrony danych osobowych składa się:
Na szkoleniu otrzymacie Państwo skondensowaną wiedzę dotyczącą ochrony danych osobowych, a także pełen komplet powyższych wzorów dokumentów wraz z wszystkimi do nich załącznikami.
Dokumenty te wymagają jedynie uzupełnienia o dane firmy i informacje specyficzne dla firmy, czyli są to „gotowce” do natychmiastowego wykorzystania.
Dzięki temu rozwiązaniu wymóg formalny dotyczący znowelizowanej ustawy O ochronie danych osobowych będzie w Państwa firmach spełniony.
UWAGA: Każdy uczestnik tego szkolenia otrzyma również w jego ramach bezpłatny dostęp do szkolenia on-line Przetwarzanie danych osobowych autorstwa mecenasa Michała Koralewskiego - prowadzący szkolenie, na co dzień specjalizuje się w obsłudze przedsiębiorców, spółek prawa handlowego, instytucji sektora publicznego oraz transakcji handlowych (umowy, kontrakty).
Szkolenie składa się z:
- materiału wideo - filmu ze szkolenia
- prezentacji w power poincie
- obszernego skryptu omawiającego zagadnienia szkolenia.
3. Obowiązki informacyjne biur rachunkowych w stosunku do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
Od wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2000r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. Nr 116, poz. 1216) biuro rachunkowe zostało objęte obowiązkiem wprowadzenia wewnętrznych procedur związanych z ewidencją określonych transakcji i raportowaniem ich do GIIF.
Wprowadzone obowiązki dokumentacyjne związane są:
Ministerstwa Finansów, w ramach której to struktury funkcjonuje GIIF.
Odpowiedzialność biura rachunkowego jako podmiotu obowiązanego w rozumieniu ustawy, w przypadku niedopełnienia nałożonych obowiązków skutkować może nałożeniem kary pieniężnej do kwoty 750 tyś zł, co uzasadnia zapoznanie się i wdrożenie obowiązujących regulacji w codzienną praktykę biur rachunkowych.
Podczas szkolenia szczegółowo zostaną omówione następujące problemy:
Zostaną również zaprezentowane zasady wypełnianie wzoru "Procedury / Instrukcji / Regulaminu postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu”.
4. Odpowiedzialność przy prowadzeniu biura rachunkowego
Specyfika świadczonych usług księgowych i podatkowych - płacowych niesie ze sobą wysoką odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie rozliczeń. Odpowiedzialność ta przejawia się aż w trzech obszarach, odnoszących się do zobowiązań cywilnoprawnych, publicznoprawnych (podatkowych) oraz odpowiedzialności karnej skarbowej.
W tej części będą omówione następujące tematy:
Obecne zmiany funkcjonowania organów podatkowych zmierzają w kierunku pełnego wykorzystania systemów informatycznych do kontaktów pomiędzy podatnikami i biurami rachunkowymi a organami podatkowymi. Mimo, że informatyzacja ta nie jest łatwa, zmiany od początku 2016r. istotnie zmieniły zasady wymiany informacji. Wchodzący w życie Jednolity Plik Kontrolny oraz planowany Centralny Rejestr Faktur, stanowią kamienie milowe rozwoju polskiego systemu podatkowego. Dla osób prowadzących biura rachunkowe zmiany te będą szczególnie widoczne, gdyż dotyczyć one będą bieżących rozliczeń prowadzonych w imieniu klientów.
Informatyzacja administracji publicznej nie dotyczy wyłącznie obszarów rozliczeń podatkowych. Już teraz mamy możliwość weryfikacji danych spółek on-line. Podobnie, możemy w ten sposób spółkę założyć, złożyć wniosek o zaświadczenie o niekaralności oraz przejrzeć elektroniczną księgę wieczystą. Rozwiązania te mogą być pomocne każdej osobie prowadzącej rozliczenia podatkowe swoich klientów.
Informatyzacja systemu podatkowego wprowadzona od stycznia 2016r. ma istotny wpływ na zasady kontaktu z organami podatkowymi w zakresie ich właściwości. Dostęp on-line do danych podatników pozwala inaczej określać właściwość miejscową. Podatnik ma bowiem możliwość kontaktu z dowolnym urzędem skarbowym i załatwienia tam swojej sprawy. Nie zmienia to faktu, że przepisy wciąż wymagają przestrzegania właściwości miejscowej, co dla podatników ma istotne znaczenie przy zmianie miejsca zamieszkania lub siedziby, lub w przypadku wzrostu obrotów i przejścia do tzw. dużych urzędów skarbowych.
Wśród nowelizacji wchodzących w życie z początkiem 2015 roku istotną dla każdego właściciela biura rachunkowego jest rozszerzenie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych. Ze względu na charakter przetwarzanych przez biura rachunkowe danych, zmiana przepisów wprowadziła szerszy zakres obowiązków ewidencyjnych, niż miało to miejsce dotychczas. Warto wdrożyć w biurze politykę bezpieczeństwa danych oraz ustanowić ABI celem spełnienia wymogów formalnych. Ryzyko braku takich działań wiąże się bowiem z sankcjami administracyjnymi w przypadku ewentualnej kontroli przez GIODO.
Od wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2000r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. Nr 116, poz. 1216) biuro rachunkowe zostało objęte obowiązkiem wprowadzenia wewnętrznych procedur związanych z ewidencją określonych transakcji i raportowaniem ich do GIIF.
Wprowadzone obowiązki dokumentacyjne związane są zarówno z koniecznością przygotowania dokumentów na potrzeby biura, jak również obowiązkiem przekazywania określonych informacji do Ministerstwa Finansów, w ramach której to struktury funkcjonuje GIIF.
Odpowiedzialność biura rachunkowego jako podmiotu obowiązanego w rozumieniu ustawy, w przypadku niedopełnienia nałożonych obowiązków skutkować może nałożeniem kary pieniężnej do kwoty 750 tyś zł, co uzasadnia zapoznanie się i wdrożenie obowiązujących regulacji w codzienną praktykę biur rachunkowych.
Zarówno zmiany wprowadzone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług w 2014r. jak również nowelizacja z początku 2015r., w tym zmiana rozporządzenia dot. prowadzenia kas fiskalnych, całkowicie zmieniła zasady rozliczeń przy prowadzeniu biura księgowego. Nieprecyzyjność przepisów doprowadziła do wydania z początkiem kwietnia b.r. interpretacji ogólnej Ministra Finansów, która zaprezentowała stanowisko korzystne dla podatników. warto wspólnie rozważyć konsekwencje zarówno zmian przepisów jak też treść interpretacji ogólnej w kontekście potencjalnych zagrożeń dla rozliczeń biur księgowych w przyszłości.
Moduł ten omawia również obowiązki sprawozdawcze i informacyjne ciążące na biurach rachunkowych w zakresie wynikającym z przepisów Ordynacji podatkowej oraz przepisów materialnego prawa podatkowego.
Specyfika świadczonych usług księgowych i kadrowo - płacowych niesie ze sobą wysoką odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie rozliczeń. Odpowiedzialność ta przejawia się aż w trzech obszarach, odnoszących się do zobowiązań cywilnoprawnych, publicznoprawnych (podatkowych) oraz odpowiedzialności karnej skarbowej. Znajomość skutków podejmowanych decyzji w każdych z tych obszarów ma istotne znaczenie w prowadzonej działalności.
W chwili obecnej odpowiedzialność cywilnoprawna ta może być kształtowania przede wszystkim w drodze umowy zawartej pomiędzy biurem rachunkowym a jego kontrahentem. Należy pamiętać, że ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej nie obejmuje wszystkich obszarów odpowiedzialności. Ostatecznie to zatem postanowienia umów mogą tą odpowiedzialność ograniczać lub poszerzać.
Odpowiedzialność podatkowa i karna skarbowa ponoszona jest z mocy prawa i nie zawsze można ją zminimalizować w drodze umownej. Warto poznać zasady wzajemnych relacji pomiędzy wskazanymi trzeba obszarami odpowiedzialności.
Na Państwa życzenie możemy zrealizować powyższy temat w charakterze szkolenia wewnętrznego. Jeśli chcą Państwo uzyskać dodatkowe informacje lub mają pytania dotyczące szkolenia, prosimy o kontakt pod numerem telefonu.
59 822 34 56 lub na adres e-mail szkolenia@szkoleniaekspert.pl