Panorama Warszawy - widok z sali szkoleniowej

Galeria
brak albumu
Galeria
brak albumu
Galeria
brak albumu

Prowadzenie biura rachunkowego po zmianach 2016r.

Termin: 28 październik 2016r.
Miejsce: Warszawa
Centrum Konferencyjne Golden Floor

Cena: 349 zł netto od osoby
Trener: dr Krzysztof Biernacki

przede wszystkim praktyk, doradca podatkowy i adiunkt Katedry Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Na co dzień prowadzi Kancelarię INITIUM.
Autor licznych artykułów z zakresu finansów przedsiębiorstw i opodatkowania m.in. w Rzeczpospolitej, Gazecie Prawnej, Gazecie MSP, Prawie i Podatkach i in...

więcej o dr Krzysztof Biernacki

Film wideo ze szkolenia

Prowadzenie biura rachunkowego nie należy do czynności najprostszych. Oprócz prawa bilansowego należy posiadać orientację w prawie podatkowym, ubezpieczeń społecznych, prawie gospodarczym, cywilnym i prawie pracy.

Prowadzenie biura rachunkowego to też ogromna odpowiedzialność względem Klientów oraz własnej rodziny.
Dlatego ważne jest, aby umieć właściwie zarządzać ryzykiem z tym związanym.

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane właścicielom biur rachunkowych i osobom tam zatrudnionym.

Adresaci:

Osoby samodzielnie prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz obecni pracownicy działów księgowych, którzy zamierzają taką działalność otworzyć.

Cel:

Celem szkolenia jest zaprezentowanie w pigułce zagadnień, z którymi powinny zapoznać się osoby prowadzące biura rachunkowe.

Szkolenie prowadzone jest w 4 głównych aspektach:

  1. Nowe zasady rozliczeń przy prowadzeniu biura.
  2. Ochrona danych osobowych w biurze rachunkowym.
  3. Obowiązki informacyjne biur rachunkowych w stosunku do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.
  4. Odpowiedzialność przy prowadzeniu biura rachunkowego.

W szczególności omówione zostaną następujące tematy:

1. Nowe zasady rozliczeń przy prowadzeniu biura rachunkowego:

a.    Zmiany w Ordynacji podatkowej – ważne dla biur rachunkowych.

  • Elektroniczna wymiana danych podatkowych, czyli Jednolity Plik Kontrolny.
  • Zmiany w zakresie udzielania pełnomocnictw z szczegółowym omówieniem wzorów wypełniania dokumentów PPS-1 i PPO-1.
  • Nowe przepisy dotyczące właściwości organów podatkowych.

b.    Klauzula przeciwko uchylaniu się od opodatkowania w podatku VAT i innych podatkach.

c.    Elektroniczny dostęp do informacji, czyli:

  • co można sprawdzić lub zrobić za pomocą stron internetowych i w jaki sposób,
  • weryfikacja spółek w KRS-ie,
  • zakładanie spółek – jawna, sp. z o.o., komandytowa,
  • wysyłanie sprawozdań finansowych,
  • zaświadczenie o niekaralności,
  • dostęp do rejestru zastawów (cywilnych),
  • dostęp do elektronicznej księgi wieczystej.

d.  Rozliczenia i obowiązki sprawozdawcze przy prowadzeniu biura.

  • obowiązki informacyjne wynikające z: 

    • przepisów prawa dewizowego,  
    • ordynacji podatkowej,  
    • powiązań pomiędzy podatnikami,  
    • terminu wyboru szczególnych zasad rozliczeń podatkowych.


2. Ochrona danych osobowych w biurze rachunkowym

30 czerwca 2015 roku minął okres przejściowy na wdrożenie systemu ochrony danych osobowych w firmach, w tym również w biurach rachunkowych.

Biura rachunkowe mają przede wszystkim obowiązek wdrożenia dokumentacji przetwarzania danych osobowych - ten obowiązek należy bezwzględnie spełnić.

Na dokumentację ochrony danych osobowych składa się:

  • polityka bezpieczeństwa danych osobowych oraz
  • instrukcja zarządzania systemem informatycznym.

Na szkoleniu otrzymacie Państwo skondensowaną wiedzę dotyczącą ochrony danych osobowych, a także pełen komplet powyższych wzorów dokumentów wraz z wszystkimi do nich załącznikami.

Dokumenty te wymagają jedynie uzupełnienia o dane firmy i informacje specyficzne dla firmy, czyli są to „gotowce” do natychmiastowego wykorzystania.

Dzięki temu rozwiązaniu wymóg formalny dotyczący znowelizowanej ustawy O ochronie danych osobowych będzie w Państwa firmach spełniony.

UWAGA: Każdy uczestnik tego szkolenia otrzyma również w jego ramach bezpłatny dostęp do szkolenia on-line  Przetwarzanie danych osobowych autorstwa mecenasa Michała Koralewskiego - prowadzący szkolenie, na co dzień specjalizuje się w obsłudze przedsiębiorców, spółek prawa handlowego, instytucji sektora publicznego oraz transakcji handlowych (umowy, kontrakty).

Szkolenie składa się z:

- materiału wideo - filmu ze szkolenia
- prezentacji w power poincie
- obszernego skryptu omawiającego zagadnienia szkolenia.

 

3. Obowiązki informacyjne biur rachunkowych w stosunku do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej

Od wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2000r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. Nr 116, poz. 1216) biuro rachunkowe zostało objęte obowiązkiem wprowadzenia wewnętrznych procedur związanych z ewidencją określonych transakcji i raportowaniem ich do GIIF.

Wprowadzone obowiązki dokumentacyjne związane są:

  • zarówno z koniecznością przygotowania dokumentów na potrzeby biura,
  • jak również obowiązkiem przekazywania określonych informacji do

Ministerstwa Finansów, w ramach której to struktury funkcjonuje GIIF.    

Odpowiedzialność biura rachunkowego jako podmiotu obowiązanego w rozumieniu ustawy, w przypadku niedopełnienia nałożonych obowiązków skutkować może nałożeniem kary pieniężnej do kwoty 750 tyś zł, co uzasadnia zapoznanie się i wdrożenie obowiązujących regulacji w codzienną praktykę biur rachunkowych.

Podczas szkolenia szczegółowo zostaną omówione następujące problemy:

  • Biuro rachunkowe jako podmiot obowiązany w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  • Procedury bezpieczeństwa i rejestracja transakcji przez biuro rachunkowe;
  • Analiza ryzyka podmiotów, na rzecz których biuro świadczy usługi;
  • Przekazywanie informacji do GIIF.
  • Co grozi za nieprzestrzeganie przepisów i kogo kontroluje GIIF?

Zostaną również zaprezentowane zasady wypełnianie wzoru "Procedury / Instrukcji / Regulaminu postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu”.


4. Odpowiedzialność przy prowadzeniu biura rachunkowego

Specyfika świadczonych usług księgowych i podatkowych - płacowych niesie ze sobą wysoką odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie rozliczeń. Odpowiedzialność ta przejawia się aż w trzech obszarach, odnoszących się do zobowiązań cywilnoprawnych, publicznoprawnych (podatkowych) oraz odpowiedzialności karnej skarbowej.

W tej części będą omówione następujące tematy:

  • Rodzaje odpowiedzialności, którym podlega przedsiębiorca;
  • Podwyższona należyta staranność - co to oznacza?
  • Umowa pomiędzy biurem a kontrahentem jako element kształtujący odpowiedzialność;
  • Odpowiedzialność karna skarbowa prowadzącego biuro rachunkowe;
  • Pozostałe rodzaje odpowiedzialności.

Program szkolenia

I. Zmiany w Ordynacji podatkowej 2016r. - ważne dla biur rachunkowych

  • Elektroniczna wymiana informacji pomiędzy biurem rachunkowym a urzędem skarbowym - kierunki zmian;
  • Jednolity plik kontrolny, obowiązki od 1-go lipca 2016 i od 1-go lipca 2017;
  • Pełnomocnictwa - szczególne, ogólne, do podpisywania deklaracji;
  • Szczególne obowiązki związane z pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym dla pełnomocników kwalifikowanych (doradca podatkowy, radca prawny), wzór pełnomocnictwa PPS-1 - na co zwrócić uwagę ?
  • Rejestracja na portalu ePUAP a bezpośredni kontakt z Fiskusem;
  • Planowane rozwiązania - Centralny Rejestr Faktur

Obecne zmiany funkcjonowania organów podatkowych zmierzają w kierunku pełnego wykorzystania systemów informatycznych do kontaktów pomiędzy podatnikami i biurami rachunkowymi a organami podatkowymi.  Mimo, że informatyzacja ta nie jest łatwa, zmiany od początku 2016r. istotnie zmieniły zasady wymiany informacji. Wchodzący w życie Jednolity Plik Kontrolny oraz planowany Centralny Rejestr Faktur, stanowią kamienie milowe rozwoju polskiego systemu podatkowego. Dla osób prowadzących biura rachunkowe zmiany te będą szczególnie widoczne, gdyż dotyczyć one będą bieżących rozliczeń prowadzonych w imieniu klientów.

II. Elektroniczny dostęp do informacji - wybrane zagadnienia (warsztaty)

  • Weryfikacja spółek w krajowym rejestrze sądowym – za pośrednictwem strony internetowej Ministra Sprawiedliwości;
  • Zakładanie spółek on-line na przykładzie;
  • Zaświadczenia o niekaralności – system KRK on line;
  • Elektroniczna księga wieczysta – struktura i najważniejsze pozycje.

Informatyzacja administracji publicznej nie dotyczy wyłącznie obszarów rozliczeń podatkowych. Już teraz mamy możliwość weryfikacji danych spółek on-line. Podobnie, możemy w ten sposób spółkę założyć, złożyć wniosek o zaświadczenie o niekaralności oraz przejrzeć elektroniczną księgę wieczystą. Rozwiązania te mogą być pomocne każdej osobie prowadzącej rozliczenia podatkowe swoich klientów.

III. Właściwość organów podatkowych w praktyce

  • Właściwość miejscowa, rzeczowa i instancyjna;
  • Jakie są konsekwencje zmiany siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika – zmiana właściwości miejscowej organu podatkowego;
  • Urzędy skarbowe dla tzw. dużych podatników – obowiązki informacyjne przy zmianie właściwości;
  • Nowa właściwość urzędu w podatku VAT od stycznia 2016r.
  • Właściwość organów kontroli – zmiany po 2016 roku

Informatyzacja systemu podatkowego wprowadzona od stycznia 2016r. ma istotny wpływ na zasady kontaktu z organami podatkowymi w zakresie ich właściwości. Dostęp on-line do danych podatników pozwala inaczej określać właściwość miejscową. Podatnik ma bowiem możliwość kontaktu z dowolnym urzędem skarbowym i załatwienia tam swojej sprawy. Nie zmienia to faktu, że przepisy wciąż wymagają przestrzegania właściwości miejscowej, co dla podatników ma istotne znaczenie przy zmianie miejsca zamieszkania lub siedziby, lub w przypadku wzrostu obrotów i przejścia do tzw. dużych urzędów skarbowych.

IV. Nowa klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania

  • Konstrukcja klauzuli w świetle historycznych doświadczeń i orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego  z dnia 11 maja 2004 roku o sygnaturze K 4/03
  • Rodzaje transakcji na potrzeby unikania opodatkowania i skutki takich działań
  • Opinie zabezpieczające – nowe rozwiązania dla podatników.

V. Ochrona danych osobowych przy prowadzeniu biura rachunkowego

  • Zmiany dotyczące ochrony danych osobowych;
  • Polityka bezpieczeństwa w biurach rachunkowych;
  • ABI - rola i zadania w biurze rachunkowym;
  • Umowa o powierzeniu przetwarzania danych a usługi biura rachunkowego;
  • Dane przekazywane przez biura rachunkowe (do komorników, sądów itp.)

Wśród nowelizacji wchodzących w życie z początkiem 2015 roku istotną dla każdego właściciela biura rachunkowego jest rozszerzenie obowiązków związanych z ochroną danych osobowych. Ze względu na charakter przetwarzanych przez biura rachunkowe danych, zmiana przepisów wprowadziła szerszy zakres obowiązków ewidencyjnych, niż miało to miejsce dotychczas. Warto wdrożyć w biurze politykę bezpieczeństwa danych oraz ustanowić ABI celem spełnienia wymogów formalnych. Ryzyko braku takich działań wiąże się bowiem z sankcjami administracyjnymi w przypadku ewentualnej kontroli przez GIODO.

VI. Obowiązki informacyjne biur rachunkowych w stosunku do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF)

  • Biuro rachunkowe jako podmiot obowiązany w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  • Procedury bezpieczeństwa i rejestracja transakcji przez biuro rachunkowe;
  • Analiza ryzyka podmiotów, na rzecz których biuro świadczy usługi;
  • Przekazywanie informacji do GIIF.

Od wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2000r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. Nr 116, poz. 1216) biuro rachunkowe zostało objęte obowiązkiem wprowadzenia wewnętrznych procedur związanych z ewidencją określonych transakcji i raportowaniem ich do GIIF.
Wprowadzone obowiązki dokumentacyjne związane są zarówno z koniecznością przygotowania dokumentów na potrzeby biura, jak również obowiązkiem przekazywania określonych informacji do Ministerstwa Finansów, w ramach której to struktury funkcjonuje GIIF.  
Odpowiedzialność biura rachunkowego jako podmiotu obowiązanego w rozumieniu ustawy, w przypadku niedopełnienia nałożonych obowiązków skutkować może nałożeniem kary pieniężnej do kwoty 750 tyś zł, co uzasadnia zapoznanie się i wdrożenie obowiązujących regulacji w codzienną praktykę biur rachunkowych.

VII. Rozliczenia i obowiązki sprawozdawcze przy prowadzeniu biura rachunkowego

  • Obowiązki związane z przekazywaniem informacji podatkowych do organów podatkowych;
  • Obowiązki sprawozdawcze przy rozliczeniach nierezydentów;
  • Nowe obowiązki sprawozdawcze w podatku VAT – comiesięczne raportowanie JPK na potrzeby podatku VAT (projekt ustawy nowelizującej: druki sejmowe nr 367, 464 i 464-A)
  • Obowiązki informacyjne i dokumentacyjne w przypadku podmiotów powiązanych – nowe rozwiązania od 2017 roku.

Zarówno zmiany wprowadzone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług w 2014r. jak również nowelizacja z początku 2015r., w tym zmiana rozporządzenia dot. prowadzenia kas fiskalnych, całkowicie zmieniła zasady rozliczeń przy prowadzeniu biura księgowego. Nieprecyzyjność przepisów doprowadziła do wydania z początkiem kwietnia b.r. interpretacji ogólnej Ministra Finansów, która zaprezentowała stanowisko korzystne dla podatników. warto wspólnie rozważyć konsekwencje zarówno zmian przepisów jak też treść interpretacji ogólnej w kontekście potencjalnych zagrożeń dla rozliczeń biur księgowych w przyszłości.
Moduł ten omawia również obowiązki sprawozdawcze i informacyjne ciążące na biurach rachunkowych w zakresie wynikającym z przepisów Ordynacji podatkowej oraz przepisów materialnego prawa podatkowego.

VIII. Odpowiedzialność przy prowadzeniu biura rachunkowego

  • Rodzaje odpowiedzialności, którym podlega przedsiębiorca;
  • Podwyższona należyta staranność - co to oznacza w biurze rachunkowym ?
  • Ubezpieczenie OC - zakres odpowiedzialności i tryb postępowania;
  • Umowa pomiędzy biurem a kontrahentem jako element kształtujący odpowiedzialność;
  • Odpowiedzialność karna skarbowa prowadzącego biuro rachunkowe;

Specyfika świadczonych usług księgowych i kadrowo - płacowych niesie ze sobą wysoką odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie rozliczeń. Odpowiedzialność ta przejawia się aż w trzech obszarach, odnoszących się do zobowiązań cywilnoprawnych, publicznoprawnych (podatkowych) oraz odpowiedzialności karnej skarbowej. Znajomość skutków podejmowanych decyzji w każdych z tych obszarów ma istotne znaczenie w prowadzonej działalności.
W chwili obecnej odpowiedzialność cywilnoprawna ta może być kształtowania przede wszystkim w drodze umowy zawartej pomiędzy biurem rachunkowym a jego kontrahentem. Należy pamiętać, że ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej nie obejmuje wszystkich obszarów odpowiedzialności. Ostatecznie to zatem postanowienia umów mogą tą odpowiedzialność ograniczać lub poszerzać.
Odpowiedzialność podatkowa i karna skarbowa ponoszona jest z mocy prawa i nie zawsze można ją zminimalizować w drodze umownej. Warto poznać zasady wzajemnych relacji pomiędzy wskazanymi trzeba obszarami odpowiedzialności.

IX. Pytania uczestników

Opinie uczestników

Szkolenie jak najbardziej spełniło moje oczekiwania a nawet nie spodziewałam się aż tak miłej atmosfery. Przygotowanie merytoryczne prowadzącego pana dr Krzysztofa Biernackiego było pod każdym względem przemyślane oraz przygotowane. Prowadzenie zajęć również było prowadzone w sposób bardzo przystępny a zarazem interesujący. Sam prowadzący potrafił odpowiedzieć na każde zadane pytanie oraz rozwiązać problemy nurtujące nas jako księgowe. Organizacja szkolenia przez Firmę Ekspert oraz niezastąpiona pani Asia nasza opiekunka to temat rzeka. Szkolenie było zorganizowane pod każdym względem perfekcyjnie, zarówno pod względem szkolenia oraz zapewnionej rozrywki w chwilach wolnych. Jeszcze raz dziękuję za miło spędzony czas i jak tylko będzie możliwość skorzystam z innych szkoleń w przyszłości organizowanych przez Waszą Firmę.
Beata Soroczyńska
KIK Biuro Rachunkowe
Chciałam bardzo podziękować za przeprowadzenie szkolenia. W jak największym stopniu spełniło ono moje oczekiwania. Przygotowanie merytoryczne, jak i sposób prowadzenia zajęć przez wykładowce były na najwyższym poziomie. Zapoznanie z przepisami prawa podparte przykładami z życia sprawiło, że całość szkolenia była niezwykle pouczająca i zostanie wykorzystana w mojej pracy. Na uwagę zasługują również świetnie dobrane materiały i dbałość o zachowanie jak największej ilości potrzebnych informacji poprzez przekazane mailem materiały oraz nagrane szkolenie udostępnione przez Państwa w internecie. Za co serdecznie dziękuję. Kontakt przed szkoleniem, serdeczna atmosfera i dbałość o uczestników sprawiły, że organizację szkolenia oceniam również jak najlepiej. Jeszcze raz dziękuję za wszystko i życzę powodzenia w dalszej działalności. Z miłą chęcią będę obserwować tematy innych szkoleń.
Anna Gadziała
EPSILON Księgowość i Inwestycje Sp. z o.o.

Informacje organizacyjne

Termin: 28 październik 2016r.
Miejsce: Warszawa
Cena: 349,00 zł netto od osoby
zw. z VAT dla opłacających szkolenie ze środków publicznych
w tym przypadku prosimy o wypełnienie i przesłanie do nas
Oświadczenia o zwolnieniu z VAT >>
Brak oświadczenia będzie skutkował wystawieniem faktury z naliczonym 23% VATem.

Cena zawiera

  • Materiały szkoleniowe
  • Poczęstunki podczas przerw kawowych oraz lunch
  • Konsultacje z Wykładowcą podczas szkolenia
  • Imienny Certyfikat Uczestnictwa
  • Materiały video po szkoleniu

ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE JUŻ DZIŚ. Ilość miejsc ograniczona.

Na Państwa życzenie możemy zrealizować powyższy temat w charakterze szkolenia wewnętrznego. Jeśli chcą Państwo uzyskać dodatkowe informacje lub mają pytania dotyczące szkolenia, prosimy o kontakt pod numerem telefonu.

59 822 34 56 lub na adres e-mail szkolenia@szkoleniaekspert.pl