Wybrane zagadnienia dotyczące Prawa zamówień publicznych

Usunięcie wątpliwości interpretacyjnych na podstawie aktualnego orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej

Termin: 18 - 19 października 2018
Miejsce: WARSZAWA
Cena: 798,00 netto od osoby
Trener: Józef Edmund Nowicki

właściciel i ekspert wiodący w kancelarii specjalizującej się w doradztwie prawnym z zakresu stosowania przepisów o zamówieniach publicznych. Autor komentarzy do ustawy - Prawo zamówień publicznych i ponad 500 publikacji z dziedziny prawa zamówień publicznych …


więcej o Józef Edmund Nowicki

Celem szkolenia jest omówienie wybranych zagadnień dotyczących kluczowych problemów związanych ze stosowaniem ustawy Prawo zamówień publicznych.

Prowadzący wskaże Państwu nowe interpretacje obowiązujących przepisów odwołując się przy okazji do orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej.

Program szkolenia:

Definicje najważniejszych pojęć ustawowych i zasady udzielania zamówień publicznych.

1. Omówienie najważniejszych pojęć ustawowych:

  • cena; kiedy cena jednostkowa może być kryterium oceny ofert,
  • kierownik zamawiającego - za co odpowiada kierownik zamawiającego, a za co odpowiada komisja przetargowa, jakie czynności w poszczególnych trybach są zastrzeżonymi dla kierownika zamawiającego,
  • oferta i treść oferty - znaczenie różnicy tych pojęć w postępowaniu, co jest ofertą w procedurze odwróconej, a co w procedurze zasadniczej,
  • różnica między ofertą, która została oceniona jako najkorzystniejsza, ofertą najwyżej ocenioną a najkorzystniejszą ofertą - w procedurze odwróconej i procedurze zasadniczej
  • różnica między pojęciem obiektu budowlanego a robotami budowlanymi w rozumieniu przepisów Pzp i prawa budowlanego,
  • postępowanie o udzielenie zamówienia - początek i koniec postępowania; jakie czynności stanowią czynności w postępowaniu,
  • protokół postępowania - funkcja protokołu postępowania; załączniki do protokołu postępowania; udostępnianie protokołu postępowania i załączników do protokołu,
  • umowa o podwykonawstwo - forma i przedmiot umowy,
  • wykonawca - kto jest wykonawcą na poszczególnych etapach postępowania,
  • zamawiającym – jakie podmioty są zamawiającym,
  • zamówieniach publicznych – zamówienie publiczne, jako umowa odpłatna, wzajemna (ekwiwalentna),
  • oznakowaniu - zaświadczenie, poświadczenie lub każdy inny dokument, potwierdzający, że obiekt budowlany, produkt, usługa, proces lub procedura spełniają określone wymogi,
  • środkach komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz faks.

2. Zasady udzielania zamówień publicznych:

  • zasada uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców,
  • zasada obiektywizmu i bezstronności,
  • zasada pisemności postępowania,
  • zasada jawności postępowania,
  • zasada języka polskiego,
  • zasada legalizmu.

Przygotowanie postępowań o udzielenie zamówienia i przeprowadzanie ich, w imieniu i na rzecz zamawiającego.

3. Powierzenie przygotowania postępowań o udzielenie zamówienia i przeprowadzanie ich, w imieniu i na rzecz zamawiającego.

4. Przykład umowy o opracowanie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót osobie trzeciej, z uwzględnieniem zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.

5. Przykład umowy, której przedmiotem jest powierzenie osobie trzeciej dokonanie czynności badania i oceny ofert.

Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia

6. Spełnianie warunków udziału w postępowaniu i wykazanie braku podstaw wykluczenia przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienie.

7. Ustanowienie pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.

8. Umowa regulująca współpracę wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia.

Elektronizacja zamówień publicznych

9. Kwalifikowany podpis elektroniczny.

10. Wymagania techniczne i organizacyjne użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

11. Sposób sporządzania i przechowywania dokumentów elektronicznych oraz sposób i tryb ich przekazywania, udostępniania i usuwania.

12. Określenie w ogłoszeniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia albo w innym dokumencie rozpoczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia środków komunikacji elektronicznej, przy użyciu których będzie komunikował się z wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wraz z wymaganiami technicznymi i organizacyjnymi wysyłania i odbierania dokumentów elektronicznych i informacji przekazywanych przy ich użyciu.

13. Przekazywanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczeń, w tym jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w sposób zapewniający co najmniej:

  • spełnienie wymagań przewidzianych dla systemu teleinformatycznego,
  • identyfikację podmiotów przekazujących oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ustalenie dokładnego czasu i daty odbioru ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, złożonych przez te podmioty, oraz rozliczalność innych działań przez nie podejmowanych;
  • ochronę przed dostępem do treści ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przed upływem wyznaczonych terminów ich otwarcia;
  • wyłącznie osobom uprawnionym możliwość ustalania oraz zmiany terminów składania i otwarcia ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, dostęp do całości lub części dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia na poszczególnych jego etapach oraz możliwość udostępniania osobom trzecim ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także innych dokumentów uzyskanych od wykonawców;
  • możliwość usunięcia ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w sposób uniemożliwiający ich odzyskanie i zapoznanie się przez użytkowników z ich treścią - w przypadku zwrócenia przez zamawiającego oferty albo wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ich wycofania albo zmiany przez wykonawcę,
  • udostępnienie przez zamawiającego zainteresowanym wykonawcom informacji na temat specyfikacji połączenia, formatu przesyłanych danych oraz kodowania i oznaczania czasu odbioru danych.

14. Sporządzanie i przekazywanie podpisywanie elektronicznej kopii dokumentu.

15. Zasady sporządzania, przechowywania, przekazywania, udostępniania oraz usuwania dokumentów elektronicznych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

16. Odstąpienie od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert.

17. Użycie narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub podobnych narzędzi.

Stosowanie przepisów rozporządzenia RODO i ustawy o ochronie danych osobowych w postępowaniu i po zakończeniu postępowania

18. Jak zamawiający powinien realizować obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 13 ust. 1-3 rozporządzenia 2016/679, poprzez zamieszczenie wymaganych informacji w ogłoszeniu o zamówieniu, ogłoszeniu o konkursie, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w regulaminie konkursu.

19. Które dane osobowe podlegające udostępnianiu na podstawie przepisów rozporządzenia zamawiający udostępnia w celu umożliwienia korzystania ze środków ochrony prawnej, do upływu terminu na ich wniesienie.

20. Obowiązki zamawiającego w postępowaniu i po zakończeniu postępowania po wejściu w życie rozporządzenia RODO w zakresie udostępnianie danych osobowych wykonawcy, podmiotów trzecich i podwykonawców.

21. Żądanie od osoby, której dane dotyczą wskazania dodatkowych informacji mających na celu sprecyzowanie żądania, w szczególności podania nazwy lub daty postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, gdy wykonanie obowiązków wynikających z rozporządzenia RODO wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku.

22. Obowiązek informowania o ograniczeniach stosowania przepisów rozporządzenia RODO, na stronie internetowej prowadzonego postępowania lub konkursu oraz w ogłoszeniu o zamówieniu, ogłoszeniu o konkursie, w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, regulaminie konkursu lub w inny sposób dostępny dla osoby, której dane osobowe dotyczą.

23. Obowiązek zabezpieczenia danych osobowych przetwarzanych w postępowaniu w sposób gwarantujący zabezpieczenie przed ich bezprawnym rozpowszechnianiem oraz zobowiązanie osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych do zachowania poufności w zakresie udostępnionych im informacji i danych.

24. Wykonanie prawa do uzyskania informacji, o którym mowa art. 15 rozporządzenia RODO.

25. Wykonanie prawa do sprostowania danych oraz uzupełnienia niekompletnych danych, o którym mowa w art. 16 rozporządzenia RODO.

26. Ograniczenia zasady jawności po wejściu w życie rozporządzenia RODO w zakresie danych osobowych.

27. W jakim zakresie po wejściu w żucie RODO zamawiający może udostępniać protokół postępowania wraz załącznikami. Udostępnianie protokołu wraz załącznikami na zasadach określonych w rozporządzeniu RODO.

28. Jakie postanowienia może zawierać umowa w sprawie zamówienia publicznego w zakresie stosowania art. 29 ust. 3a Pzp po wejściu w życie rozporządzenia RODO. 29. Sposób dokumentowania zatrudnienia oraz kontroli spełniania przez wykonawcę lub podwykonawcę wymagań dotyczących zatrudnienia na podstawie umowy o pracę po wejściu w życie rozporządzenia RODO.

Warunki udziału w postępowaniu

30. Warunki dotyczące uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej.

31. Warunki udziału w postępowaniu dotyczące sytuacji ekonomicznej i finansowej:

  • określenie minimalnego ogólnego rocznego przychodu w ciągu określonej liczby lat obrotowych,
  • określenie minimalnego średniego rocznego przychodu w ciągu określonej liczby lat obrotowych,
  • określenie minimalnego ogólnego rocznego przychodu w ciągu określonej liczby lat obrotowych, w obszarze objętym zamówieniem,
  • określenie minimalnego średniego rocznego przychodu w ciągu określonej liczby lat obrotowych, w obszarze objętym zamówieniem,
  • określenie informacji na temat rocznych sprawozdań finansowych wykazujących stosunek aktywów do zobowiązań, z uwzględnieniem przejrzystych i obiektywnych metod i kryteriów, na podstawie których uwzględnia się te informacje,
  • określenie informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy,
  • określenie wysokości sumy gwarancyjnej w przypadku warunku ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.

32. Określenie warunków udziału w postępowaniu dotyczącego doświadczenia, wykształcenia i kwalifikacji zawodowych wykonawcy i osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia.

33. Określenie warunków udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznych (potencjału technicznego).

34. Omówienie dokumentów składanych w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu i zasad ich składania.

35. Co powinno zawierać pisemne zobowiązanie podmiotów trzecich, by uznać, że podmioty trzecie udostępniają wykonawcy określone zasoby. 36. Aktualność oświadczeń i dokumentów składanych w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu w świetle art. 26 ust. 1, 2, 2f oraz 3 Pzp.

Podwykonawcy i umowa o podwykonawstwo w zamówieniach na roboty budowlane

37. Żądanie wskazania przez wykonawcę części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, i podania przez wykonawcę firm podwykonawców.

38. Żądanie w przypadku zamówień na roboty budowlane lub usługi, które mają być wykonane w miejscu podlegającym bezpośredniemu nadzorowi zamawiającego, aby przed przystąpieniem do wykonania zamówienia wykonawca podał nazwy albo imiona i nazwiska oraz dane kontaktowe podwykonawców i ich przedstawicieli prawnych, zaangażowanych w takie roboty budowlane lub usługi.

39. Zmiana albo rezygnacja z podwykonawcy, na którego zasoby wykonawca powoływał się, w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu.

40. Postępowanie w przypadku powierzenia podwykonawcy wykonania części zamówienia na roboty budowlane lub usługi w trakcie jego realizacji.

41. Zapłata wynagrodzenia w przypadku zamówień na roboty budowlane o terminie wykonania dłuższym niż 12 miesięcy.

42. Umowa o podwykonawstwo zamówienia na roboty budowlane.

43. Bezpośrednia zapłata wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy.

44. Umowa o zamówienie publiczne na roboty budowlane - postanowienia dotyczące podwykonawstwa.

Składanie i otwarcie ofert

45. Jak wybrnąć z różnych nietypowych sytuacji, jakie mogą wydarzyć się w toku otwarcia ofert.

46. Czynności wykonywane po otwarciu ofert.

47. Wszystko o składaniu oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do grupy kapitałowej.

48. Kiedy można żądać od wykonawcy złożenia wraz z ofertą dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego.

Usługi społeczne

49. Udzielanie zamówień na usługi społeczne o wartości równiej lub przekraczającej 750.000 euro / 1.000.000 euro.

50. Udzielanie zamówień na usługi społeczne na podstawie art. 138o Pzp.

 Specyfika zamówień na roboty budowlane

51. Wady dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych.

52. Funkcja przedmiaru robót budowlanych w wynagrodzeniu ryczałtowym i kosztorysowym.

53. Porównanie wynagrodzenia ryczałtowego i kosztorysowego.

54. Kiedy należy żądać kosztorysu ofertowego w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego.

55. Omyłki w kosztorysach ofertowych.

56. Odpowiedzialność zamawiającego i wykonawcy po przekazaniu terenu budowy.

57. Odpowiedzialność projektanta za wadliwe wykonanie obiektu budowlanego w przypadku wadliwej dokumentacji projektowej.

Chcesz wiedzieć więcej na temat Prawa Zamówień Publicznych

Czytaj portal wPrzetargach.pl - komentarze, dokumenty, pytania, opinie prawne - kliknij >>>>>

Opinie uczestników

Co do samego szkolenia to oceniam je pozytywnie pod względem merytorycznym tj. znajomość tematu przez Pana Józefa Nowickiego oraz możliwość zadawania nieograniczonej liczby pytań, przed którymi prowadzący się nie wzbraniał. Takie podejście sprawiło, że uczestnicy aktywnie włączali się do dyskusji i przedstawiali swoje problemy związane z udzielaniem zamówień publicznych. Szkolenie, pod względem organizacyjnym – także oceniam pozytywnie.
Irena Kanbur
Kancelaria Prezydenta RP
Uczestniczyłam w szkoleniach Pana Nowickiego już parę razy i nigdy się nie zawiodłam. Duża wiedza, umiejętność jej przekazania oraz miła atmosfera na zajęciach oto główne zalety. Na pewno będę jeszcze nie raz korzystać z fachowości Pana Nowickiego. Uważam że jest jednym z lepszych szkoleniowców w tej dziedzinie.
Weronika Stachura
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej

Galeria ze szkolenia

Galeria
Wybrane zagadnienia dotyczące Prawa zamówień publicznych
Galeria
Wybrane zagadnienia dotyczące Prawa zamówień publicznych
Galeria
Wybrane zagadnienia dotyczące Prawa zamówień publicznych

Informacje organizacyjne

Termin: 18 październik 2018r. - 19 październik 2018r.
Miejsce: Warszawa
Cena: 798,00 zł netto od osoby
zw. z VAT dla opłacających szkolenie ze środków publicznych
w tym przypadku prosimy o wypełnienie i przesłanie do nas
Oświadczenia o zwolnieniu z VAT >>
Brak oświadczenia będzie skutkował wystawieniem faktury z naliczonym 23% VATem.

Cena zawiera

  • Materiały szkoleniowe
  • Konsultacje z Wykładowcą podczas szkolenia
  • Imienny Certyfikat Uczestnictwa
  • Poczęstunki podczas przerw kawowych oraz lunch

ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE JUŻ DZIŚ. Ilość miejsc ograniczona.

Na Państwa życzenie możemy zrealizować powyższy temat w charakterze szkolenia wewnętrznego. Jeśli chcą Państwo uzyskać dodatkowe informacje lub mają pytania dotyczące szkolenia, prosimy o kontakt pod numerem telefonu.

59 822 34 56 lub na adres e-mail szkolenia@szkoleniaekspert.pl