DEFINICJE - ISTOTNE, CELE I KONSEKWENCJE DLA WYKONAWCÓW:
- Istotne pojęcia wprowadzone do ustawy Prawo zamówień publicznych – wyłącznie konieczne do właściwej interpretacji Nowej Ustawy przez Wykonawcę;
- Konstrukcja Nowej ustawy – które przepisy muszą interesować Wykonawców ? – Nowa ustawa Pzp. ma 623 artykuły …
- Cele ogólne – i ich znaczenie dla Wykonawców;
OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA, SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA ORAZ PLANOWANIE ZAMÓWIEŃ:
- Zasady opisywania przedmiotu zamówienia w Nowej ustawie – praktyczne przykłady i skuteczne mechanizmy weryfikowania nieprawidłowości, wnioskowanie o zmiany opisu przedmiotu zamówienia – co mam zrobić jak blokuje mnie opis ?
- Dzielenie zamówień na części – w kontekście realizacji celu zamówienia publicznego - wnioskowanie o zmiany – jak ?
- Konsultacje rynkowe przed rozpoczęciem procedury – nie ma już dialogu technicznego ? czy jak zwiększyć swoje szanse w przetargu?
PROCEDURA KRAJOWA – SCHEMATY NOWYCH ROZWIAZAŃ – Jak się zachować w kontekście zmian i nowych rozwiązań ?
- Przejrzyste omówienie wszystkich czynności od strony Wykonawcy – w trzech wariantach trybu podstawowego
- Można negocjować ofertę w trybie podstawowym- jak ? kiedy?
- Pozostałe tryby w procedurze krajowej – zmiany istotne dla Wykonawcy z uwzględnieniem konsekwencji zmian.
SPECYFIKACJA WARUNKÓW ZAMÓWIENIA i OPIS POTRZEB I WYMAGAŃ :
- Dlaczego swz a nie SIWZ…?
- Opis potrzeb i wymagań ( OPW)– co to jest ?
- Jak czytać SWZ, OPW, żeby dobrze złożyć ofertę ? – nauka czytania swz przez Wykonawców;
- Opis potrzeb i wymagań zamiast SWZ - co to jest ?
- Dokumenty przedmiotowe – opis przedmiotu zamówienia
- Można negocjować ofertę w trybie podstawowym- jak ? kiedy?
- Załączniki do specyfikacji – wzory i nowe zasady ich wypełniania przez Wykonawców;
- Podwykonawstwo – zmiany !
- Komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego - weryfikacja specyfikacji w trybie pytań, zmiany swz, wymagania co do zmian terminu składania ofert.
WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU – OŚWIADCZENIA I DOKUMENTY POTWIERDZAJĄCE SPEŁNIENIE WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU:
- Zasady określania warunków – zasada efektywności, proporcjonalności, uczciwej konkurencji i przejrzystości – omówienie kwestionowania naruszenia tych zasad przez Zamawiających na konkretnych przykładach;
- Zasada jawności, przejrzystości– jakie prawa i obowiązki ma Wykonawca
- Tzw. warunki negatywne – przesłanki obligatoryjne i fakultatywne – co się zmieniło i jak to się przełoży na ocenę Wykonawcy;
- Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) - wstępne potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu – szczegółowa praktyczna instrukcja wypełniania na przykładach, które dotyczą zmienionych warunków;
- Katalog dokumentów i oświadczeń na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu – zmiany, zakres, forma, zasady przedkładania i weryfikacji konkurencji na gruncie nowej ustawy czyli pełna elektronizacja;
- Korzystanie z zasobów innych podmiotów – wymagane dokumenty i oświadczenia w parciu o Nową ustawę;
- Przedkładanie i uzupełnianie dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu – zasady, sposób, błędy, zasada równego traktowania – jak po nowemu ?
- Samooczyszczenie wykonawcy – w praktyce na gruncie Nowej ustawy.
WYBÓR OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ:
- Dobór kryteriów oceny ofert – kwestionowanie kryteriów w szczególności w oparciu o zasadę przejrzystości i uczciwej konkurencji – czy i co się zmienia ?
- Gospodarność, celowość wydatkowania środków publicznych w kontekście doboru kryteriów pozacenowych – zasada efektywności kwestionowanie wadliwych działań Zamawiającego w tym zakresie;
- Kryteria pozacenowe przedmiotowe, w tym kryteria jakościowe, kosztowe, funkcjonalne i środowiskowe – kwestionowanie wadliwych działań Zamawiającego w tym zakresie – jak ?
- Badanie ofert konkurencyjnych na gruncie Nowej Ustawy – poprawianie, wyjaśnianie – problemy i zmiany w tym zakresie – praktyczne przykłady;
- Otwarcie ofert – zmiany, sposób, obowiązki Zamawiającego, uprawnienie Wykonawcy;
- Weryfikacja rażąco niskiej ceny – zmiany, etapy, zasady, obowiązki Zamawiających i Wykonawców plus kwestionowanie wadliwych działań Zamawiającego w tym zakresie;
- Przesłanki odrzucenia oferty – duże zmiany?, uzupełniony katalog przesłanek kwestionowanie wadliwych działań Zamawiającego w tym zakresie;
- Badanie i ocena ofert i dokumentów – etapy, nowe zasady kolejność czynności kwestionowanie wadliwych działań Zamawiającego w tym zakresie;
- Tzw. odwrócona metoda oceny ofert – jak to ma wyglądać zgodnie z Nową Pzp.
- Wybór najkorzystniejszej oferty – wymagane uzasadnienie faktyczne, prawne, dokumentowanie – błędy Zamawiających i rekomendacje audytora;
- Przesłanki unieważnienia postępowania - zmiany, uzasadnienie faktyczne, prawne, dokumentowanie – błędy Zamawiających i rekomendacje audytora
ELEKTRONIZACJA – REGULACJE PRAWNE I PRAKTYCZNE ASPEKTY
- Wymagania w Nowej ustawie Pzp. dotyczące elektronizacji zamówień publicznych i rozporządzeniu w sprawie elektronizacji zamówień – obowiązki Wykonawcy i Zamawiającego w Nowej ustawie;
PROCEDURA ODWOŁAWCZA:
- Odwołanie – zmiany enumeratywnie;
- zasady wnoszenia odwołań;
- Postępowanie skargowe – nowe rozwiązania
UMOWA, ZMIANY UMOWY, ROZWIĄZANIE, MONITOROWANIE REALIZACJI UMOWY:
- Uprawnione zmiany umowy - uzasadnienie faktyczne, prawne, dokumentowanie, zasadność, monitowanie przez Wykonawców zmian umowy;
- Przesłanki rozwiązania umowy;
- Monitorowanie realizacji umowy od strony Wykonawcy – sposoby, korzyści, błędy, rekomendacja audytora.
- Pozasądowe rozwiazywanie sporów w zamówieniach publicznych – MEDIACJA/ KONCYLIACJA
Program proponowanego szkolenia jest opracowaniem autorskim trenera w rozumieniu Ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku O prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 24, poz. 83 ze zm.) i podlega ochronie prawnej przewidzianej zapisami tej ustawy.
Uwaga ! Program szkolenia będzie na bieżąco i proporcjonalnie modelowany - w odpowiedzi na rzeczywiste i najbardziej istotne potrzeby uczestników.