Szkolenie prowadzone będzie "na żywo". Uczestnicy będą mogli zadawać pytania na czacie - w czasie rzeczywistym.
Szkolenie przeznaczone jest dla właścicieli oraz osób zatrudnionych w BIURACH RACHUNKOWYCH, a także wszystkich tych, którzy rozliczają podatkowo podmioty gospodarcze.
Zmiany przepisów, pojawienie się NOWYCH obowiązków oraz NOWYCH, dotkliwych sankcji w przepisach podatkowych w znacznym stopniu podnosi ryzyko związane z prawidłowym ustalaniem zobowiązań podatkowych.
Celem szkolenia jest wskazanie ryzyk związanych z prowadzeniem tego typy działalności w 2020 roku oraz pokazanie jak można je minimalizować.
1. Umowa pomiędzy biurem rachunkowym a kontrahentem ze szczególnym uwzględnieniem nowej struktury JPK_VDEK
Ciągłe zmiany w przepisach podatkowych prowadzą do konieczności doprecyzowania relacji pomiędzy biurem rachunkowym a kontrahentem. W szczególności związane jest to z przekazywaniem informacji o dokonywanych transakcjach, gdyż nałożone na podatników obowiązki mogą być realizowane tylko przez nich bezpośrednio. Biuro rachunkowe lub księgowość może tylko weryfikować przekazywane dokumenty i odpowiednio określić zobowiązanie podatkowe.
Jest to obecnie istotne w związku z wprowadzeniem nowego pliku JPK_VDEK i zwiększenia zakresu informacji, które podatnicy powinni przekazywać do organów podatkowych.
Niezwykle istotnym zagadnieniem jest postrzeganie zmian z perspektywy odpowiedzialności osób prowadzących rozliczenia księgowe. Pytanie, które należy sobie obecnie zadać brzmi: na ile istniejąca umowa lub procedury przekazywania danych do biura księgowego pozwalają jednoznacznie określić, kto ponosił będzie odpowiedzialność za błędne ustalenie podstawy opodatkowania.
Ma to ścisły związek m.in. z koniecznością weryfikacji podatników w rejestrze ministerstwa finansów, kwalifikacji płatności w ramach tzw. obligatoryjnego split paymentu, rozliczania kosztów podatkowych i podatku VAT przy zapłacie należności, a także określonych transakcji, dla których ustawodawca przewidział dodatkowe oznaczenia w pliku JPK_VDEK.
Obecnie ważne jest jednoznaczne określenie procedur w relacjach biuro rachunkowe - kontrahent pozwalających zarządzać tą odpowiedzialnością lub ją minimalizować.
Istotnym elementem kształtowania tej odpowiedzialności jest zarówno umowa pomiędzy biurem rachunkowym i kontrahentem, jak też bieżąca korespondencja mailowa.
Należy pamiętać o podwyższonym standardzie tzw. należytej staranności po stronie biura rachunkowego. Skutkować to powinno szczególnym nadzorem z jednej strony nad wypełnianiem obowiązków określonych umową, a z drugiej nad precyzyjnym określeniem procedur wymiany informacji. W znacznej mierze to ostatnie zagadnienie będzie kształtowało zakres odpowiedzialności biura rachunkowego.
2. Elektroniczna wymiana informacji pomiędzy biurem rachunkowym a organami podatkowymi
Okres ostatnich kilku miesięcy, w którym wystąpiła epidemia COVID-19, doprowadził do zwiększonego zastosowania elektronicznych form kontaktu. Dotyczy to również kontaktów biur rachunkowych z organami podatkowymi.
W tej części spotkania omówione zostaną nowe rozwiązania elektroniczne oraz platformy udostępnione przez rząd lub Ministerstwo Finansów do kontaktu oraz przesyłania danych podatkowych. Omówione zostaną również wybrane fakultatywne pliki JPK w kontekście praktyki ich wykorzystywania przez organy podatkowe podczas kontroli lub postępowań podatkowych.
3. Obowiązki księgowego przy schematach podatkowych
Obecnie wszelkiego rodzaju transakcje zmierzające do obniżenia obciążeń podatkowych postrzegane są przez jako działanie na granicy prawa, określane przez ustawodawcę mianem uchylania czy też unikania opodatkowania.
Konsekwencją takiego podejścia było wdrożenie obowiązku raportowania schematów podatkowych, czyli rozwiązań prowadzących do możliwości uzyskania korzyści podatkowej przez podatników.
Szerokie i wcześniejsze od zakładanego wdrożenie unijnych przepisów w tym zakresie doprowadziło do wielu trudności z ich interpretacją.
W obszarze schematów podatkowych rola księgowe jest o tyle istotna, że nieprawidłowe działania może prowadzić do pojawienia się po jego stronie odpowiedzialności karnej skarbowej.
W konsekwencji znajomość regulacji w obszarze funkcjonowania i raportowania schematów jest formą minimalizacji tej odpowiedzialności.
4. Zmiany w terminach rozliczeń podatkowych związanych z epidemią COVID-19 – zagadnienia ważne dla księgowych
Wiosną 2020r. wprowadzono szereg regulacji, które były odpowiedzią na epidemię COVID-19. Część z nich dotyczyła przepisów podatkowych i zmieniała terminy związane z wypełnieniem obowiązków informacyjnych oraz ewidencyjnych przez podatników.
W związku z faktem, że w praktyce obowiązki te najczęściej realizowane są przez biura rachunkowe lub księgowych, w tej części spotkania omówione zostaną te zmiany, które są istotne z perspektywy obsługi księgowej podatników.
Na Państwa życzenie możemy zrealizować powyższy temat w charakterze szkolenia wewnętrznego. Jeśli chcą Państwo uzyskać dodatkowe informacje lub mają pytania dotyczące szkolenia, prosimy o kontakt pod numerem telefonu.
59 822 34 56 lub na adres e-mail szkolenia@szkoleniaekspert.pl